maandag 18 maart 2013

de kracht van tekenen

Met mijn ogen dicht een tekening maken is niet alleen leuk om te doen, het kan me ten diepste raken. Zeker de krabbel waarbij mijn pen/potlood een tijdje over het papier danst terwijl mijn ogen gesloten zijn. Het is een lijnenspel waarin ik later vormen probeer te ontdekken die voor mij (op dat moment) betekenisvol zijn.

de krabbel

Toen ik die werkvorm laatst in de huiskamerworkshop intu├»tief tekenen en het dagboek gebruikte, zag ik precies hetzelfde gebeuren bij de cursisten. Ook zij verwonderden zich over het effect. Want zo'n tekening lijkt soms helemaal niet op iets uit de werkelijkheid. De ene keer zie je er mensen, dieren of dingen uit de natuur in, een andere keer is het alleen maar een vorm die je raakt. Door zo'n vorm te benadrukken en/of te vullen met kleur ontstaat er een verbinding met dat wat van binnen uit uitgebeeld wil worden. Door er vervolgens ook nog woorden bij te schrijven, ontstaat een manier om jezelf werkelijk te kunnen ontmoeten in woord en beeld!

Geen opmerkingen: