maandag 25 maart 2013

jong geleerd...

Bron

Dit is een klein fragment uit een les over het bijhouden van een dagboek uit de methode Taalmaker van Zwijsen. Het is prachtig om kinderen al jong iets te leren over het bijhouden van een dagboek en dat dat dan ook nog in een taalmethode zit, is helemaal geweldig. Waar ik me persoonlijk minder in kan vinden is het feit dat je iedere dag zou moeten schrijven. Als je dat werkelijk kunt, is het geen probleem. Maar voor de meeste mensen (en ook voor kinderen) is het een hele opgave om echt elke dag te schrijven.

In allerlei gesprekken die ik de laatste jaren met mensen heb gevoerd over dagboekschrijven komt juist dat oordeel over dagelijks "moeten" schrijven steeds naar voren. Het is iets wat mensen tegenhoudt of waar ze een enorm gevoel van falen van krijgen omdat ze niet kunnen voldoen aan die norm. Als ik vertel dat ik zelf 3 of 4 keer per week schrijf (en soms ook wel eens een week oversla), dan zie ik dat ik altijd weer een snaar raak. Mijn advies is dan ook: Zoek vooral naar de frequentie die jij prettig vindt.

Hoe vaak schrijf jij?

Geen opmerkingen: