donderdag 21 maart 2013

luchtkasteel: week 11 - kamers ensuite

"Als ik de moed heb om werkelijk mezelf te zijn....."

Het eerste wat ik me dan afvraag is wat dat dan is mezelf zijn? Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik het weet. Er zijn zoveel rollen. En bij elke rol zijn er normen en waarden. Bovendien zijn er ook nog regels over wat kan, mag of gebruikelijk is en dan hebben we het nog niet eens over dat wat ik denk dat anderen vinden dat er bij zo'n rol hoort.

Neem nu mijn moederrol en onze vlekkenkampioen. 's Morgens om half 8 worden er schone kleren aangetrokken. Om 8 uur is het ontbijt achter de kiezen en zie ik een pastavlek op de broek en een melkvlek op een mouw. 's Middags zitten er op diezelfde trui nog een paar extra verfvlekken van de handarbeidles, die er niet meer uit blijken te gaan in de was. Zo gaat het ongeveer met alle kleren van onze kampioen. Er waren tijden dat ik zo'n trui niet meer liet dragen, uit schaamte. Er waren oordelen over mezelf dat ik dan vast geen goede moeder was. Dat mijn kinderen er netjes uit horen te zien. Tegenwoordig ben ik daar een stuk makkelijker in. De vlekkenkampioen heeft echt wel mooie kleren, maar die gaan niet aan naar school en blijven netjes voor speciale gelegenheden. En wat betreft de vlekken..... tja, de vlekkenkampioen moet "gewoon" nog leren om vuile handen en mond niet aan een trui of broek af te vegen, maar aan een servet of een oude slab.

Waar het in feite allemaal om draait is de moed te hebben om werkelijk jezelf te zijn en om niet al te hoge eisen aan jezelf te stellen. Dat betekent dat zowel de mooie kanten als de minder mooie kanten er mogen zijn. Zelfacceptatie vind ik zo'n groot woord, maar uiteindelijk komt het daar wel op neer.

1 opmerking:

Oen zei

Precies, voor de buitenwereld willen we eigenlijk iemand anders zijn. Heel herkenbaar dit, .. al heb ik dan niet te maken met een vlekkenkampioen. :-)