woensdag 13 maart 2013

luchtkasteel: week 9 - hoofdkantoor II

In week 9 dwaalde ik af van de schrijfopdrachten, zo leek het tenminste. Ik had mijn secretaresse ontslagen en ik had geen idee wat ik van een nieuwe zou willen. En omdat warm water de meest ideale plek is om te mijmeren, liet ik het bad vollopen. Ik mikte wat lavendelbadschuim erin en liet mijn gedachten gaan. Waar ik na veel gemijmer vooral behoefte aan had, was aan een systeem waarbij ik bij mezelf aan de noodrem kon trekken. Een noodrem om vanuit de emotie niet meteen in actie van handelen te schieten, in plaats van de emotie te doorleven. Dat zou toch vast wel ergens in een boek over mindfulness te vinden kunnen zijn?

Met die opdracht aan mezelf ging ik op zoek in mijn boekenkast en kwam uit bij een pauze-oefening uit een werkboek over Mindfulness voor het hele gezin. Ik oefende in de dagen erna met LEG (lichaam, emotie, gedachten) en kwam tot de conclusie dat ik op dit moment geen secretaresse nodig had. Ik moest mijn zaakjes zelf maar eens door mijn handen laten gaan. Tegelijkertijd besefte ik dat deze oefening in feite niets nieuws was. Het leek verdacht veel op de praktijkoefeningen uit de lessen didactiek en methodiek stotteren (van zo'n 25 jaar geleden), die toen vooral bestemd waren voor mijn oefencliĆ«nten.

Geen opmerkingen: