woensdag 27 maart 2013

pennen

Sla een boek over (dagboek)schrijven open en je vindt er vrijwel altijd de tip om een lekker schrijvende pen te nemen. Maar wat is een lekker schrijvende pen eigenlijk?

Een pen moet in ieder geval zonder haperen over het papier kunnen glijden. Dat is eigenlijk de enige eis die iedereen zal hebben, maar aan welke eisen een pen nog meer moet voldoen, dat is voor de rest toch een persoonlijke keuze. De een houdt van een dunne pen, de ander van een wat dikkere. De ene schrijver pakt graag een pen met een "gedwongen" pengreep, terwijl een ander juist kiest voor een zeskantige of een ronde pen. Zelfs het gevoel van materiaal kan een rol spelen.

Een aspect waar ik eigenlijk nooit over heb nagedacht is milieuvriendelijk schrijven. In ieder huishouden vind je vast wel op zijn minst 5 pennen. Als ze op zijn verdwijnen ze meestal in de vuilnisbak. Stel je nu eens voor dat iedere Nederlander per jaar 2 pennen weggooit, dan zijn dat er megaveel op jaarbasis. Hoe groot zou die berg dan zijn? En als je de vulling van je pen zou kunnen vervangen (en de pen dus niet hoeft weg te gooien) hoe milieuvriendelijk is die optie dan? Is het weggooien van vijf lege vulpenvullingen milieuvriendelijker dan het weggooien van een plastic balpen? Zou je i.p.v. vulpenvullingen eigenlijk niet beter een converter kunnen gebruiken met een pot inkt? Recent onderzoek vond ik niet echt, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de antwoorden op deze vragen.

Op mijn speurtocht kwam ik wel milieuvriendelijke pennen tegen. Ik zag biologisch afbreekbare pennen, eco balpennen, duurzame pennen, pennen van FSC hout en talloze andere varianten.

Denk jij wel eens na over milieuvriendelijk schrijven? Hoe doe je dat?

Geen opmerkingen: