woensdag 3 april 2013

loskomen van de boeken

In de afgelopen jaren heb ik heel wat boeken doorgewerkt m.b.t. journaling, dagboekschrijven en creatief schrijven. Uit elk boek haal ik wel weer iets wat ik graag uit wil proberen. Sommige dingen blijven, andere oefeningen schuif ik op een gegeven moment ter zijde.

Als het gaat om kleine oefeningen dan is daar op reflecteren eigenlijk niet al te moeilijk. Er zijn genoeg aanvulzinnen of vragen te bedenken die me een eerdere tekst laten samenvatten of die me op zoek laten gaan naar wat nu werkelijk de kern is. In het boek van Christine de Vries is zelfs een hoofdstukje gewijd aan het reflecteren op een heel dagboek.

Juist omdat ik dat niet zo vaak doe (een heel dagboek herlezen), vraag ik me iedere keer weer af hoe ik dat toch "moet" doen. En dat moeten bestaat dan vaak uit de vraag hoe doen andere mensen dat. Soms heb ik adviezen gevolgd (deels of geheel) en las en schreef ik braaf wat een boek mij adviseerde. Nu ben ik echter op een punt aanbeland waarop ik het zelf wil doen, op mijn manier. Maar ja.... wat is mijn manier dan eigenlijk? Ik vroeg hier en daar raad. Waarom niet in de vorm van collages? Waarom niet in de vorm van tekeningen? Waarom niet in een combinatie van tekenen en schrijven? Tja... waarom niet eigenlijk?

Volgende week ga ik de tijd nemen om 2 dagboeken van vorig jaar door te lezen. Ik kijk naar wat ik schreef, ik kijk naar hoe ik schreef (welke schrijfvormen gebruikte ik?), maar ik zal ook zeker wat kleine tekeningen maken omdat die vaak beter mijn onbewuste gevoel weergeven. Binnenkort dus meer over dit onderwerp!

Geen opmerkingen: