vrijdag 5 april 2013

meditatie en schrijven



"Zou het niet heerlijk zijn als ik een keukenwekker had die elke drie minuten 
af zou gaan, zodat ik zonder veel moeite van de ene schrijfvorm 
naar de andere schrijfvorm zou kunnen gaan?"

"Zou het niet heerlijk zijn om stilzitten (mediteren) af te kunnen 
wisselen met schrijven zonder dat ik steeds op de klok 
hoef te kijken of het al tijd is?"

Het waren twee verlangende vragen die af en toe naar boven kwamen. Al jaren werk ik met een digitale keukenwekker. Het is een handig ding. De wekker tikt niet. De tijd springt na afloop altijd weer terug naar de gezette tijd, zodat met een enkele druk op de knop de tijd weer opnieuw begint te lopen. Maar ja... dat geluid. Het is alles doordringend hard. Logisch eigenlijk. Want als je achter de potten en pannen staat, heb je dat soms echt wel nodig. Maar bij het schrijven in stilte geeft het me iedere keer weer de spreekwoordelijke hartverzakking.

Wat ik me nooit gerealiseerd had was dat er op mijn Mindfulness App een mogelijkheid zit waarbij je je eigen Stille Meditatie kunt inrichten (onder het kopje Mediteren op maat) . Je kunt de totale tijdsduur instellen, maar ook om de hoeveel minuten je de klankschaal wilt laten klinken. Toen ik die functie wat beter bekeek, leek het me wel wat om te gebruiken bij een afwisseling tussen meditatie en schrijven. Het leek me een voordeel dat ik niet steeds op een knopje hoefde te drukken en dat het geluid van de klankschaal op een voor mij gewenst volume was in te stellen.

Ik probeerde het uit en het werkt prima. Tenminste als je even lang wilt mediteren als schrijven... en als je het niet erg vind om steeds te kiezen voor intervallen van 5 of bijvoorbeeld 10 minuten. Omdat de tijd gewoon doorloopt, is er ook een soort stok achter de deur om na 5 minuten ook werkelijk mijn pen op tafel te leggen en weer terug te keren naar mijn adem. De verleiding is minder groot om wat anders te gaan doen voordat ik de wekker weer zet omdat nu de tijd gewoon doorloopt. Kortom... deze App is niet alleen handig om met Mindfulness bezig te zijn, maar ook voor het schrijven inzetbaar.

(Zie voor informatie over de App (iOS & Android) : aandachtsontwikkeling.nl)

Geen opmerkingen: