maandag 15 april 2013

Schrijven vanuit je hart


Het boek Schrijven vanuit je hart is de Nederlandse vertaling van de bestseller Writing down the Bones van Natalie Goldberg. (Het boek heeft inmiddels een andere kaft gekregen.)

Wat schrijft de uitgeverij?
'Dit boek gaat over schrijven. Het gaat over schrijven als een training, als een manier om je leven te doorgronden en geestelijk gezond te worden. Wat ik over schrijven vertel, gaat ook op voor hardlopen, schilderen, wat dan ook waar je van houdt en waar je je hele leven mee bezig wilt zijn. Schrijven leren is geen lineair proces. Er bestaat niet een enkele waarheid over het schrijven. Er zijn verschillende waarheden. Schrijven als training betekent dat je je uiteindelijk met je hele leven gaat bezighouden,' aldus schrijver/dichter/docent Natalie Goldberg in haar inleiding.

'Goldberg weet waar ze over schrijft. Haar eigen proza munt uit in helderheid en gratie. Ze doet me denken aan een geoefend zenboogschutter die schijnbaar moeiteloos de ene pijl na de andere in de roos schiet.' - Robert Pirsig, auteur van Zen en de kunst van het motoronderhoud.



Hoe kijk ik op dit boek terug?
Het is een boek dat ik nog regelmatig uit de kast pak omdat het lekker leest (en de hoofdstukjes kort zijn). Het is een boek dat uitnodigt om zelf je pen op het papier te zetten, hoewel het geen boek is dat overloopt van veel verschillende schrijfoefeningen. Het is juist de visie van Natalie Goldberg over 'writing practice' (schrijftraining) die me na al die jaren zo aanspreekt. Door middel van schrijftraining krijgen we verbinding met dat wat er in ons leeft of dit nu vreugde of verdriet is, of dit nu herinneringen of verlangens zijn. In feite kan het ons hele leven beslaan. Deze vorm van schrijven is dus meer dan alleen maar woorden op papier zetten omdat we een stuk tekst moeten produceren. Schrijven kan ook een oefening zijn: een warming up voor een andere schrijfactiviteit; het leren vertrouwen op je eigen geest en lichaam; het leren geduldig en kalm te zijn om zo door het schrijven weerstand te overwinnen.


Zou ik het boek nog steeds aanraden?
Dit boek is een boek over schrijven in het algemeen en niet specifiek over dagboekschrijven, maar wel een aanrader. Leen het eens bij de bibliotheek!

1 opmerking:

Annemarie zei

Ik heb toevallig afgelopen week nog door de Amerikaanse versie van dit boek gebladerd. Ik vind het niet alleen leerzaam, maar ook geschreven. De schrijflocaties zijn voor mij ook herkenbaar. Ik heb veel bewondering voor haar schrijflust!