woensdag 17 april 2013

ZIN, lust in je leven door schrijven


Op een gegeven moment kwam ik steeds maar de titel ZIN, lust in je leven door schrijven tegen. Het riep me op dat moment niet hard genoeg om het direct aan te schaffen, maar toen ik het bij boekhandel de Wijze Kater zag staan, heb ik het toch gekocht. En eerlijk gezegd heb ik er een soort haat-liefde verhouding mee. Aan de ene kant staan er prachtige inzichten in, verwijst het naar mooie andere boeken en zet het me aan tot schrijven, genieten en denken, maar aan de andere kant was het lezen soms ook een worsteling. Geertje Couwenbergh heeft een duidelijke eigen stijl van schrijven. Een stijl die mij persoonlijk niet zo ligt door het gebruik van woorden zoals "bewoest", "fun-fucking-tastic", "brainfarts" en "Shopping Spree".

Waar gaat het over?
Het boek gaat over schrijven als manier om zin in je leven te krijgen. Wanneer je bekend bent met de boeken van Natalie Goldberg zul je zeker ook in dit boek adviezen herkennen zoals de aanmoediging om in beweging te blijven (dus te blijven schrijven, niet stoppen); om vooraf te bepalen hoeveel tijd of welke hoeveelheid je gaat schrijven en om niet op spelling en grammatica te letten. Het gaat niet om mooi schrijven, maar om het genieten. Het zijn adviezen die, denk ik, voor vaste lezers hier wel bekend zijn. Daarnaast is er aandacht voor elementen uit het boeddhisme.

De lay-out
De hoofdstukken zijn niet al te groot, waardoor je het boek makkelijk in stukken kunt lezen. Omdat er gebruik gemaakt wordt van kaders, ondergronden en letters in steunkleur kun je ook snel door het boek navigeren wanneer je op zoek bent naar inspiratiequotes, leestips, oefeningen en tips. Dat maakt het boek erg bruikbaar om later nog eens door te bladeren of als inspiratiebron voor het schrijven te gebruiken.

Wat voegt dit boek toe?
Voor mij persoonlijk niet zoveel omdat ik al een flinke stapel boeken over schrijven in mijn kast heb staan, maar ik kan me voorstellen dat dit net een andere groep mensen aanspreekt dan de boeken van Julia Cameron, Natalie Goldberg, Christine de Vries of Saskia de Bruin. De stijl is onderscheidend en kan aanstekelijk en inspirerend werken.

Heb jij dit boek in de kast? Wat is jouw mening? Ik hoor het graag...

2 opmerkingen:

Karin zei

Ik vind het boek fun-fucking-tastisch. Nee, geintje.
De stijl van Geertje Couwenbergh spreekt mij heel erg aan, ik hou wel van dat stoere in haar manier van schrijven. Ik ben een grote fan van dit boek!

Mandy van Goeije zei

Geweldig hoe jij dit boek ervaart. Het is op dit gebied mijn favoriet...juist vanwege haar schrijfstijl en haar beknoptheid. Ik heb dan weer veel meer moeite met lyrisch geschreven boeken. Daar kan ik echt chagrijnig van worden..."kom nu eens to the point", mopper ik dan vanbinnen... Deze en het Schrijfpaleis van Saskia de Bruin zijn mijn favorieten.