woensdag 1 mei 2013

duidelijk zijn

Ergens in mijn achterhoofd hoor ik de docente roepen "Wees expliciet. Gebruik details. Schrijf brandweerwagenrood, mus of een bijna uitgebloeide paardenbloem in plaats van een kleur, een vogel of een bloem." Ik dacht dat ik die tip wel begrepen had en dus probeerde ik zo vaak mogelijk het beestje bij zijn naam te noemen als ik schreef in mijn dagboek.

Maar bij het reflecteren op een oud dagboek bleek dat ik de kunst van het duidelijk zijn toch niet zo in mijn vingers had. Misschien wel als het ging om de dingen in en om het huis, maar niet als het mijn eigen gevoelsleven betrof. Sommige teksten waren meer dan duidelijk: dankbaarheid, vreugde, verlangen. Maar er waren er ook die me niets zeiden. Bij zo'n stukje tekst had ik boos, verdrietig of teleurgesteld kunnen zijn, maar wat ik nu werkelijk voelde kon ik niet meer opmaken uit de tekst.

Het is zeker iets dat ik mee ga nemen naar een volgend dagboek......

1 opmerking:

Heldinne zei

juist het benoemen van emoties schept geen duidelijkheid ...