donderdag 9 mei 2013

luchtkasteel: de bibliotheek

De boekenkast op mijn werkkamer begint vol te lopen. Er zal binnenkort een moment komen waarop ik de regel "een boek erin, een boek eruit" zal moeten toepassen. Hoe anders is het in mijn bibliotheek van mijn luchtkasteel. Ik kan er eindeloos veel boeken in kwijt. Ik heb van die prachtige kasten met zo'n laddertje ervoor. Het is er rustig en alleen de geluiden van de natuur dringen er tot door. Je kunt er de vogels horen fluiten, de wind horen ruisen en de lichte gordijnen op een zuchtje wind zien dansen. Die lekker leesfauteuille met tafeltje en bergen kussens staat er natuurlijk ook in.

Maar ga ik er ook echt lezen vroeg ik me af. Vrijwel onmiddellijk kwam er een "nee" op. Echt een heel boek uitlezen, dat ga ik daar niet doen. Liever laat ik me door mijn intuïtie leiden. Als ik een vraag heb, zit ik een tijdje stil in mijn stoel, loop naar een van de boekenkasten en pak het boek dat mij roept. Ik sla het op een willekeurige pagina open en daar ligt een deel van mijn antwoord. Soms moet ik er langer over nadenken, soms is het het begin van een cascade aan gedachten die me tot de uiteindelijke oplossing laten komen.

Geen opmerkingen: