maandag 6 mei 2013

welke oefeningen?

koffie en schrijven

Bij het teruglezen in een oud dagboek kijk ik ook altijd naar de schrijfvormen die ik heb gebruikt. Je zou denken dat dat altijd ongeveer hetzelfde zal zijn, maar ik merk dat ik per dagboek toch vaak verschilt. In het ene dagboek schrijf ik lange teksten, terwijl een volgend dagboek vol staat met korte teksten en kleine gedichten. Vooral in tijden dat er veel gebeurt in en om me heen staan de korte teksten centraal. Juist als de storm weer wat is gaan liggen komen de langere teksten te voorschijn. Maar ik word me er ook steeds meer van bewust dat de grootte van een dagboek ook een rol speelt. Zo'n dagboekje met slot is prachtig, maar het lokt niet echt uit tot het schrijven van langere teksten zoals een boekje op A5-formaat dat wel doet.

Om jezelf af te vragen:
Als je een oud dagboek terugleest, let dan niet alleen op de inhoud, maar kijk ook eens naar de schrijfvormen die je hebt gebruikt. Wat zijn je favorieten? Wat doe je helemaal niet? Blijf je in je teksten aan de oppervlakte of ga je de diepte in? Heeft de grootte van jouw boekje ook invloed op hoe je schrijft? 

Geen opmerkingen: