donderdag 30 januari 2014

Gedichtendag

Gedichten doen me denken aan de literatuurlessen op de middelbare school, aan de modules eigen spraak en taal op de opleiding logopedie en de voordrachten die we moesten doen voor de examens van dat vak.

De eerste regels van een gedicht van Marsman zijn me daardoor altijd bijgebleven. Denkend aan Holland, zie ik  breede rivieren traag door een oneindig laagland gaan... dreunde ik in het eerste jaar van de opleiding op. Netjes gearticuleerd, zwaar gedragen, precies zoals de docent het verlangde. Innerlijk kon ik me niet met het gedicht verbinden. Ik had er niets mee. Totdat ik jaren later onder het prachtige licht van een ondergaande zon midden in zo'n gebied stond. De woorden kwamen als vanzelf naar boven. Ze pasten precies bij wat ik zag.

Aan welk gedicht bewaar jij mooie herinneringen? Schrijf er 5 minuten over in je dagboek. Voeg ook het gedicht toe.

1 opmerking:

Mapi zei

Mooie opdracht !

Liefs
Mapi