vrijdag 21 februari 2014

Schrijfgong

Sinds 15 januari is er een schrijfproject in het kader van de 100e geboortedag van Etty Hillesum. Het project Schrijfgong (zie hier voor meer informatie) bestaat uit elke dag, gedurende 100 dagen, een kwartier schrijven naar aanleiding van een citaat van Etty.

Ik begon op 15 januari vol goede moed aan dit project. Elke dag een kwartier schrijven dat kon nooit zo moeilijk zijn. Mijn innerlijke criticus kwam niet in rep en roer bij dit plan. Een kwartier per dag is echt wel vrij te maken, dus hoe moeilijk kan het zijn? Inmiddels weet ik beter. Al drie keer moest ik weer bij citaat 1 beginnen en laten mijn citaatvellen dan ook drie kleuren pen zien. Natuurlijk had ik ook gewoon kunnen smokkelen en verder kunnen schrijven of... misschien wel gewoon kunnen stoppen, maar dat deed ik niet. Want toen het de tweede keer mis ging, begon ik niet meteen weer bij één, maar schreef ik over het "mislukken". Ik onderzocht schrijvend wat ik zou kunnen doen om het wel te laten lukken. Mijn gedachten gingen uit naar Miek Pot en Natalie Goldberg. Hoe zij meditatie  vergelijken met tandenpoetsen. Je denkt er niet meer over na, je gaat er niet over in discussie, maar je doet het gewoon omdat het moet. Zo zou het met schrijven (writing practice) ook moeten zijn. Het klinkt eenvoudig. Maar inwendig zijn er toch stemmetjes die dan vragen naar het waarom. Die dan roepen dat het onzinnig is, die 's morgens vroeg al mijn poging om me aan de afspraak te houden proberen te saborteren. Het zijn ook innerlijke stemmen die allerlei oordelen hebben over de keuze die ik maak om toch te gaan schrijven. Maar juist door te schrijven kwam ik ook op het idee dat mij zou kunnen helpen namelijk het schrijven op een vast tijdstip. Nu ben ik niet zo van "ik moet om 10 uur schrijven". Te vaak wordt er roet in mijn agenda gegooid en ben ik zelf mijn ergste vijand als het gaat om planning. Ik besloot om in plaats van 's ochtends aan het eind van de dag te gaan schrijven. De tijd staat dan niet geheel vast, maar het schrijven is zo een onderdeel van het afbouwen van de dag. Mijn schrijfsels hebben dan misschien een andere toon dan 's morgens, maar het is goed zoals het is.

Morgen begin ik eindelijk aan een nieuw citaat. Een verse, één waar ik nog nooit over geschreven heb.......

Geen opmerkingen: