donderdag 1 mei 2014

weg

Lekker gummetje

Men neme een watervaste fineliner, aquarelverf en een kwast...... 

Het is het begin van een recept voor aandacht, reflectie en rust. Want door te tekenen vertraag ik. Door met watervaste fineliner te tekenen, valt er niets te gummen en heb ik te dealen met dat wat er ontstaat of dit nu wel of niet lijkt op dat wat er voor me ligt. Het is wat het op dat moment is. Zo is het ook met de tekst die na het tekenen ontstaat. 

Waar voorheen dit soort pagina's vooral een product waren, ervaar ik dat het steeds meer een proces wordt. Door me bewust te zijn van de vertraging, mijn ademhaling en door vooral met aandacht te werken gaat het steeds minder om dat wat er op papier gebeurt. Het is iedere keer weer een poging om te observeren wat het innerlijk in mij te weeg brengt. En hoewel de titel van deze pagina eigenlijk terugsloeg op gummen, zie ik dat een stukje (levens)weg zich aan mij openbaart. Niet door haastig door het leven heen te rennen, maar door aandacht te hebben en stil te staan.


4 opmerkingen:

Annemarie Kersten zei

Mooi. En moeilijk.

Kriebels en Krabbels zei

Ik wil het niet als moeilijk benoemen omdat dat een sfeer van duwen en trekken met zich meebrengt. Dat is wat ik eigenlijk niet wil, ik wil het ervaren als een uitdaging waarbij ik probeer om mee te gaan met de stroom van observeren in plaats van oordelen.

Mapi zei

Heel Mindfull !


Liefs
Mapi

Erika zei

Prachtig!