donderdag 4 december 2014

Bullet Journal I

Het einde van het jaar komt er weer aan en dan is steeds weer de agendavraag: "Doen we het dit jaar analoog of digitaal?" Op de keukenkast ligt nu een gezinsagenda. Heel handig, maar heel het jaar heb ik steeds naar de plek van de kalender gekeken waar we normaal alles opschreven. Dus de agenda verdwijnt in 2015 en de vertrouwde gezinskalender komt weer op de gebruikelijke plek te hangen.

Maar eigenlijk is die kalender er vooral voor de kinderen, want mijn agenda is zo goed als digitaal. Wel zo makkelijk omdat ik nu de afspraken van andere gezinsleden sneller kan zien en zo mijn eigen tijd daaraan aan kan passen. Maar met het verdwijnen van de papieren agenda is eigenlijk ook de plek verdwenen waar ik ingevingen, workshopidee├źn, quotes en werklijstjes op kon schrijven. Op de een of andere manier lukt me dat niet om dat digitaal te doen ondanks prachtige apps zoals Evernote. Daarom puilt mijn dagboek ook wel eens uit met allerlei losse briefjes. Niet handig en bovendien weet ik soms echt niet meer wanneer ik iets opgeschreven heb omdat de datum ontbreekt of kan ik maar moeizaam de volgorde van een stapeltje briefjes achterhalen omdat het niet allemaal op een enkel velletje kon.

Dat er tal van mensen zijn die ook tegen dit soort dingen aanlopen is wel te zien aan de nieuwe ontwerpen voor agenda's. Wat dacht je van de Passion Planner of The Spark Notebook? Maar ook op Etsy zijn er talloze producten te koop.

Enige tijd geleden kwam ik de term Bullet Journal tegen en na wat zoeken kwam ik op een zeer informatieve site terecht. Het systeem is zeer flexibel en makkelijk aan te passen aan dat wat je zelf nodig denkt te hebben. Je kunt gebruik maken van bestaande templates voor week- of maandoverzichten, maar je kunt ze ook zelf tekenen. Misschien wat meer werk, maar zo kun je  je notitie-agenda echt helemaal naar je eigen zin maken. Naast de week- en maandplanners kun je to-do-lijstjes, idee├źn, inspiratie en notities toevoegen. Het is dus maar net wat jij als gebruiker fijn vindt. En blijkt het een en ander voor jou niet te werken, dan kun je het de volgende week of de volgende maand gewoon aanpassen omdat je een Bullet Journal in een leeg notitieboek maakt. Een heel stuk flexibeler dan een gewone agenda en een musthave als je van lijstjes-schrijven houdt!

Door het gebruik van het Bullet Journal merk ik steeds meer waarom een traditionele agenda voor mij niet werkt. Ik kan een hele week plannen, maar uiteindelijk schuif ik er altijd weer te veel in. Daardoor loopt de planning dus in de soep en mijn weekplanner ziet er dan vaak als totale chaos uit. Door elke dag opnieuw te bekijken wat de gemaakte afspraken zijn en hoeveel tijd ik werkelijk tot mijn beschikking heb lukt het veel beter om een werkbare takenlijst te maken. Aan het eind van de week bekijk ik alle pagina's van de afgelopen week om te zien wat er is blijven liggen. Dat geeft een mooi inzicht in wat ik zoal gedaan heb en roept soms ook vragen op als een bepaalde klus iedere keer maar doorgeschoven wordt.

Naast het praktische aspect van dagelijkse to-do-lijstjes zijn de verzamelpagina's (collecties) toch wel mijn favoriet. Een van die verzamelingen is de nog te lezen boeken. Meestal schrijf ik de titel en auteur op om vervolgens op de site van de bibliotheek de plaatsing van het boek op te zoeken. Want hoe fijn het ook is om langs de boekenkast te dwalen, vaak zie ik door de bomen het bos niet meer. Het laat ook mooi zien over welke thema's ik graag zou willen lezen. Toen mijn eerste pagina met nog te lezen boeken vol was, zag ik opeens dat daar alleen maar schrijfsters op stonden. Iets wat ik me tot dan toe niet gerealiseerd had. Door deze lijst zag ik ook dat de indeling van bieb niet altijd even logisch is. De prachtigste levensverhalen worden niet altijd bij de romans geplaatst maar zijn terug te vinden bij de studieboeken, een plek waar ik deze boeken nooit gezocht zou hebben.

Na al deze positieve uitingen moet ik ook eerlijk toegeven dat zo'n notitieboek ook moeilijk kan zijn zeker als je niet goed kunt indexeren. Maar zoals het met alle nieuwe dingen gaat je moet het de tijd geven om de vorm te vinden die bij jou past.

Geen opmerkingen: