donderdag 4 december 2014

Bullet journal II

Zoals ik hierboven al schreef zag ik eind oktober de term Bullet Journal voorbij komen. Omdat ik nog een lege blanco Leuchtturm had, wilde ik het idee wel een kans geven. Zeker gezien het feit dat het systeem redelijk flexibel is en m.i. goed te gebruiken zou zijn naast mijn digitale agenda.

Tot nu toe ben ik heel erg blij met deze beslissing. Ik verbruik minder papier omdat ik minder kleine notitievelletjes gebruik. Alles gaat op de grote hoop in mijn BJ en 's avonds kijk ik of ik iets nog moet verplaatsen naar een verzameling. Ik zie beter welke dingen maar blijven schuiven in mijn agenda en ik heb meer overzicht over de werkzaamheden die niet elke dag, maar bijvoorbeeld maandelijks gedaan moeten worden.

Toch is niet alles positief. Het punt waar ik vooral tegenaan loop met een Bullet Journal is het feit dat sommige verzamelpagina's binnen een paar weken al vol zijn en dat de volgende pagina voor die verzameling zo'n 60 of 70 pagina's verder in mijn BJ terecht komt. Ook verslagen van interviews (zoals de 21 Secrets Conversations serie van Dirty Footprints Studio) staan verspreid in mijn BJ. Hoewel ik die pagina's via de index goed kan terugvinden is het niet echt handig. Liever zou ik die dingen bij elkaar zetten.

Een andere optie voor een BJ is het gebruik van een ringband. Daardoor wordt het systeem  flexibeler. Mijn oude Filofax uit 1998 bleek te klein voor wat ik wilde, maar in de kast stond nog een oude TimeSystemmap van manlief die ik mocht lenen. Ik maakte zelf nieuwe tabbladen, sneed papier op maat, printte een kalender uit en klaar was mijn tweede BJ.

De tijd zal het leren of ik die map zal blijven gebruiken. Want hoe handig het systeem ook lijkt, de map zelf is groter dan mijn Leuchtturm schrift. En dus minder handzaam.

Geen opmerkingen: