maandag 8 december 2014

mandala inspiratie

#100_mandalas #5dmm

Als je een paar jaar geleden mij had gevraagd een mandala te tekenen, dan was het vast zoiets als hierboven geworden: een gestructureerde tekening in een cirkel. Maar in de loop van de jaren kwam ik met veel meer andere vormen in aanraking. Vormen waarin minder structuur zat en waar de vrije vorm meer de ruimte kreeg, maar waar woorden nauwelijks een rol speelden.

seizoenen

Totdat ik ontdekte dat iedere kunstenaar zo zijn/haar eigen opvattingen heeft over het maken van mandala's. Tijdens Spectrum maakte ik een pagina waarin een mandala gecombineerd werd met een collage-element en een focuswoord. Het is een pagina waar ik nog steeds met veel plezier naar kijk. Het laat me zien dat je in een visueel dagboek zo mooi allerlei verschillende werkvormen kunt combineren.

Mandala #embodyart

In november maakte ik kennis met het werk van Julie Gibbons. Zij laat in het onderstaande filmpje een deel van haar mandala's zien. Weer een andere manier van werken die m.i. erg inspirerend is. Niet alleen zijn er pagina's met alleen maar beeld, maar er zijn ook pagina's waarop ook tekst te zien is. En zo brengen haar pagina's mij weer verder op de weg van het combineren van woord en beeld.



1 opmerking:

Anoeska zei

Mooi zeg! Inderdaad weer een heel andere manier van werken, wel heel gaaf. Ik ga eens even op Julie Gibbons haar site neuzen, dank je wel voor het delen.