donderdag 5 maart 2015

art journal of visueel dagboek?

Altijd is er wel een stapel boekjes in mijn atelier te vinden. Soms zijn het verschillende geschreven dagboeken naast elkaar, maar er zijn ook boeken waarin ik schilder, collages maak of alleen maar teken. Natuurlijk zou ik alles in een enkel boek kunnen doen, maar de tijd heeft me geleerd dat ik kritisch ben m.b.t. papier. Het ene papier is heerlijk voor acrylverf, maar weer niet goed te gebruiken voor een vulpen. Het ene boekje is handzaam en makkelijk mee te nemen, terwijl een ander juist zijn beste plek op mijn bureau heeft.

Kristal Norton vroeg aan een aantal mensen die e-cursussen geven wat voor hen het verschil is in Art Journaling en Visual Journaling. Een prachtig onderwerp! Voordat ik de video zag, had ik mijn eigen antwoord eigenlijk wel al klaar. Voor mij persoonlijk neigt een Art Journal naar het maken van een product. Je probeert een pagina zo mooi mogelijk te maken met een bepaalde techniek of met bepaalde materialen. Een Visual Journal vergelijk ik meer met een visueel dagboek. Daarin staat voor mij meer het proces centraal. Eigenlijk is het net zoiets als het sprinten in je dagboek. Een pagina hoeft niet mooi te worden. Soms zijn enkele streken verf al genoeg om een emotie te verbeelden. Daar hoeft dan niets aan toegevoegd te worden. Maar het neemt niet weg dat ik soms ook lange tijd aan een pagina in mijn visuele dagboek kan werken. Misschien is dat vergelijkbaar met het steeds maar weer over hetzelfde onderwerp schrijven. 

Ik ben benieuwd hoe jij erover denkt!

En kijk eens hoe anderen het zien:


2 opmerkingen:

Ellen zei

Dank je wel voor deze video!!!
Wat een eye opener was dit voor mij. Ik vind het altijd erg moeilijk om mijn innerlijke criticus te omzeilen. Zo gauw als ik mijn verf klaar zet begint hij al te kermen. Een visueel dagboek kan een mooie start zijn om hem het zwijgen op te leggen

Mapi zei

Verhelderende video !
Weer stof tot nadenken ...