woensdag 13 januari 2016

Geen dag is hetzelfde

IMG_0425

Toen ik vorig jaar besloot dat het tijd werd om nu toch eens echt werk te maken van die 10.000 stappen per dag dacht ik dat het me zou gaan vervelen om steeds weer hetzelfde rondje te lopen. In het begin zocht ik naar allerlei ommetjes in de omgeving. Ik pakte de fiets om wat kilometer verderop mijn rondje te doen, maar ik merkte ook dat dat uitstelgedrag in de hand werkte en dat was nu juist niet de bedoeling. Dus loop ik steeds vaker het 5 kilometerrondje door de polder.

Als ik op tijd ben voor de zonsopgang dan loop ik het rechtsom. Is het later op de dag of is de dag grijs en grauw dan is het het rondje linksom. Hoewel bermen en bomen kaal zijn en er op voorhand misschien niets te beleven valt, moet ik zeggen dat er elke dag wel wat te zien is. Ademloos kan ik naar de ganzen kijken die in deze periode van het jaar de polder bevolken. Ze zwermen iedere ochtend weer boven het weiland. Soms zetten ze de daling in om daarna gras te gaan eten. Maar vaker zie ik ze op allerlei hoogtes overvliegen waarbij het gegak altijd goed hoorbaar is. Een wolk spreeuwen maakt mooie ovalen en af en toe zijn er zelfs ook kieviten zichtbaar. Geen dag is het zelfde en geen wandeling is hetzelfde.

Ergens onderweg zie ik de gelijkenis met schrijven. Ik kan wel iedere keer op zoek zijn naar nieuwe manieren om te beginnen met schrijven, maar er is altijd een ding wat voor mij steeds weer werkt: mijn woordendoosje. De basis daarvan is een paar woorden kiezen en bij elk woord 3 tot 5 regels tekst schrijven. En of ik daarna nog wel of niet verder schrijf, maakt eigenlijk niet uit. Het gaat om het doen.

Wat doe jij (bijna) elke dag en gaat nooit vervelen?
Schrijf daar eens 5 minuten over in je dagboek

1 opmerking:

Tartelette Maison zei

Elke dag eerste werk koffie maken en krant lezen. Ik sta er zelfs vroeger voor op als ik nog weg moet. Schrijven zou ik ook elke dag willen doen maar het komt er niet altijd van. Een woordendoosje is misschien wel een goede tip.