zondag 6 maart 2016

365 days of being 50

Untitled 

Vandaag ben ik 50 geworden en om dit bijzondere levensjaar te vieren, heb ik mezelf de uitdaging gegeven om elke dag iets te gaan tekenen en dit te delen.

Dit is natuurlijk niet iets dat ik vandaag besloten heb, maar waar al enig denkwerk aan vooraf is gegaan. Met het nemen van dit besluit kwamen ook de twijfels. Want elke dag een tekening maken is één ding, maar het dan ook publiceren is toch weer een heel ander verhaal. Er kwamen talloze vragen op. Hoe vaak ga ik mijn tekeningen delen? Elke dag? Een maal per week? Hoe ga ik dat doen als ik op vakantie ben? Hoe ga ik om met teksten bij mijn tekeningen die misschien wel zeer persoonlijk zijn en niet geschikt voor publicatie? Hoe ga ik om met weerstand en uitstelgedrag? Hoe houd ik mezelf gemotiveerd, want het moment dat ik misschien wil opgeven zal echt wel een keer komen? Is het belangrijk wat andere mensen ervan vinden? Waar ga ik mijn tekeningen publiceren? Instagram? Facebook? Weblog? Flickr? Wat wil ik hier nu eigenlijk mee bereiken? Waarom wil ik dit? En zo waren er nog veel meer vragen.... meer dan een A4-tje vol.

Na heel wat mijmeren moest ik erkennen dat de onderstroom van al die vragen eigenlijk steeds op hetzelfde neerkwam: Ik voel me kwetsbaar en ben onzeker. Het is spannend om aan dit project te beginnen, maar het is een project dat me een enorme uitdaging zal gaan geven. Tegelijkertijd is het een manier om mindfulness te beoefenen. Niet denken dat elke stap er een is om zo uiteindelijk bij mijn doel te komen, maar beseffen dat met elke tekening die ik maak, ik de mogelijkheid krijg om in het nu te zijn. Het is een kans om werkelijk te zien wat er te zien is. Maar ook een kans om waar te nemen wat er speelt, wat er leeft, wat ik voel en ervaar.

Ik hoop dat ik regelmatig wat mensen met een figuurlijk spandoekje langs de paden van mijn reis zal treffen. Mensen die me aanmoedigen om vooral door te gaan en niet op te geven. Maar ik hoop ook dat ik met mijn tekeningen andere mensen zal inspireren om naast het schrijven in een dagboek misschien eens een klein uitstapje te wagen naar een kleine tekening. Waar woord en beeld elkaar ontmoeten is altijd meer goud te vinden is mijn ervaring.

5 opmerkingen:

Be Blissed zei

Mooi initiatief! Zet 'm op :).

Heldinne zei

Ja, dat is een wijs woord: geen stappen naar een doel maar gewoon een tekening van en in het Nu. Mooi project!

Mapi zei

Ha, nu was je dus echt jarig :-)

Buikgevoel zei

Alsnog gefeliciteerd met je verjaardag! En bijzonder dat je nu elke dag iets gaat tekenen en delen. Succes en veel plezier!

Kriebels en Krabbels zei

Allemaal bedankt voor de reacties!