vrijdag 25 maart 2016

verder schrijven - tip

Een tip die Christine de Vries geeft in haar boekje Dagboek als spiegel is om een inspiratiepagina achter in je dagboek aan te leggen. Alles waarover je later zou willen schrijven kun je daarop kwijt. Maar hoe vaak ik het ook probeer, zo'n pagina werkt niet voor mij. Als ik mijn rijtje doorlees, heb ik vrijwel nooit de klik van "daar wil ik over doorschrijven". Soms omdat onderwerpen al volledig uit het zicht zijn verdwenen, soms omdat ik de context mis. Dan weet ik niet meer waarom ik zo'n zin heb opgeschreven.

Maar tegelijkertijd dacht ik dat als ik het tussen mijn teksten zou laten staan, dat de onderwerpen moeilijker terug te vinden zouden zijn. Bovendien stond er nooit zoveel op zo'n inspiratiepagina. Met deze foto als inspiratiebron in mijn achterhoofd ben ik gaan experimenteren. In de map waarin ik mijn dagboeken bewaar, zit een klein stukje plastic met wat wasitape erop. De tape vouw ik om de rand van de pagina heen als ik een klein lijstje met onderwerpen heb of een zin waarover ik verder wil schrijven.

Het valt me op dat er met deze manier van werken zat dingen zijn om verder over te schrijven (meer dan ik gedacht had in ieder geval). Het is fijn om de context van bepaalde zinnen weer terug te kunnen lezen. En als het gaat om zinnen uit een boek, dan schrijf ik er meestal het paginanummer bij zodat ik het na kan zoeken. Dit systeem lijkt beter te werken dan het verzamelen op een laatste pagina.

Hoe bewaren of verzamelen jullie mooie zinnen waar je verder over wilt schrijven?


1 opmerking:

Heldinne zei

Soms maak ik er een #schrijfveer van. En vaak vertrouw ik maar gewoon dat het ooit weer in mijn gedachten zal schieten.