woensdag 5 oktober 2016

Bullet Journal III

Ooit begon ik met een blanco Leuchtturm 1917 als Bullet Journal, daarna volgende een ringband, een gelinieerd Hema-schriftje en nu maak ik mijn lijstjes en weekplanningen in een geruit Jottbook van Leuchtturm 1917. Elk boekje heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. In feite maakt het niet uit wat je gebruikt. In de tijd dat ik een lijntjes schrift gebruikte was dat ideaal omdat ik toch geen tijd had voor frutsels en versieringen. Gewoon puur en alleen mijn to do lijstjes schrijven was meer dan genoeg. Maar nu ik iets meer tijd tot mijn beschikking heb, is het leuk om van bijvoorbeeld een weekplanning een iets meer aangeklede pagina te maken en dus wat creatiever te zijn. Dan zijn ruitjes juist weer handig bij het tekenen.

Een bullet journal helpt me om te focussen. In drukke tijden komt de tijd om bij te tanken zo makkelijk in gevaar. Door bewust een lijstje maken van wat ik nog moet doen en door een lijstje te maken van dat wat me energie geeft (en dat ook doen) bewaar ik beter het evenwicht.

Het feit dat alles kan en alles mag in een bullet journal is wat ik zo prettig vind aan het systeem. Zelf gebruik ik er lang niet alles wat het origineel aanbeveelt. Sommige lijstjes doe ik digitaal en deel ik met familieleden zodat die ze ook kunnen bijwerken (heel handig bij boodschappen en vakanties!). Andere dingen gebruik ik helemaal niet zoals de maandplanner omdat ik dat overzicht in mijn digitale agenda heb.

Een aantal voorbeelden van weekoverzichten:

Untitled

Bujo

Untitled 

Meer over mijn BuJo schreef ik hier.

Geen opmerkingen: